Skip to content

Etusivu

TTC8620-3001 - 3D-mallinnus

This course is undergoing a translation to english. Some of the materials will be translated during this course.

Opettaja: Moona Taavitsainen
Sähköposti: moona.taavitsainen@jamk.fi
Materiaalit: Paavo Nelimarkka
Työtila: D426 + Teams-virtuaalitila

Muista myös kurssikanava MS Teamsissa!

Aikataulu ja sisältö

Tapaamisten videotallenteet löydät Teams-kanavan Wiki-välilehdeltä!

Kerta Sisältö Slaidit Harkat
1 Kurssijohdanto, käyttöliittymä + perusteet: Tutustutaan Blenderiin ja sen käyttöliittymään, rakennetaan lumiukko yksinkertaisilla kappaleilla ja materiaaleilla. 00. Kurssijohdanto, 01. Blender perusteet ja käyttöliittymä Harkka01: Lumiukko
2 Objektit ja modifierit: Parent-child -suhteet, vertexit/edget/facet, erilaiset geometriaa muokkaavat modifierit 02. Objektien muokkaus ja modifierit Harkka02: Makkaraillallinen
3 Valot, kamera ja renderöinti: Erilaiset valot, kamera-asetukset, renderointi Eeveellä tai Cyclesillä 03. Valot, kamera ja renderöionti Harkka03: Kameraharjoitus, kameraharjoitus.blend. Bonusharkka: Cycles apinat
4 Box Modeling: Perehdytään edit moden toimintoihin, extrude + inset + knife + bevel 04. Box Modeling Harkka04: Rokokoo-tuoli
5 Tekstuurit: Tekstuuriprojektio, UV-kartoitus, paint mode 05. Teksuurit, example textures Harkka05: Lippis, lippis2.blend, Bonus Exercise: Mace
6 Mallinnus Bootcamp: Erinäisiä vinkkejä mallintamiseen. 06. Mallinnus Bootcamp Harkka06: Junarata
7 Mallikuvien käyttö: Tehdään lentokone mallikuvien avulla. 07. Mallikuvien käyttö Harkka07: Airplane, see slides. Reference images: Front, Right, Top
Puolivälipalaute, vapaa viikko.
8 Animaatio 08. Animaatio Bonusharkka: Pomppiva naama
9 Partikkelit 09. Partikkelit Bonusharkat: Kivipelto ja parta-apina
10 Materiaalit 10. Materiaalit Bonusharkka: Kattila, uv-kattila.blend
11 Kompositointi Substance Painter. Kompositointi: Compositing techniques, Make your renders pop, Compositing tutorial. Bonusharkka: Apinascene (make your renders pop) tai Classroom (Compositing tutorial)
12 Sculpt Mode, high poly re-topology ja normal mapit 12. Vanha materiaali, Learn to Sculpt in Blender - Quick Start, Retopology in Blender, Blender Bake Normal Map Beginner Tutorial Bonusharkka: Tutoriaalin normal map tiili (tai joku muu!)
13 Bonet ja riggaus 13. Vanha materiaali, robottikoura.blend, Basics of animation: Bones & Armature, Rigging Bonusharkka: Snake attack tutorial
- Loppuharkan deadline: 27.4. kello 11:30!

Loppuharjoitustyö

Loppuharjoitustyö on mallinnusprojekti, johon kuuluu:

  • Ympäristö (esim. parkkihalli, olohuone, puisto...)
  • Jokin monimutkaisempi esine (esim. kulkuneuvo, soitin, kodinkone...)

Tärkeätä myös on harjoitustyöraportti:

  • Aiheen kuvaus
  • Projektin työvaiheet
    • Muista tuntikirjanpito!
  • Johonkin osa-alueeseen syventyminen
    • Esim. Mallinnusprosessi, materiaalit, valaistus, modifierit, pluginit, kompositointi yms..
  • Lopputiivistelmä josta löytyy itsearviointi

Keskimäärin 50 työtunnin panos. Kurssin arviointi perustuu tähän. Makkaraillallinen = ei riittävä, makkaraillallinen realistisen kaasugrillin vierellä terassilla = riittävä.

Palauta työstä sekä .blend tiedosto että useampia valmiiksi renderöityjä hyviä kuvia!

Hyväksytä harkkaideasi opettajalla! Lähetä myös vedoksia työstäsi Teamsin kautta, niin saat kommenttia minne ollaan menossa.

Arvosana Vaatimukset Lyhyesti
5 Opiskelija toteuttaa näyttävän 3D-mallin jonka teossa ollaan syvennytty kattavasti yhteen tai useampaankin kurssilla opittuun edistyneempään tekniikkaan. Malli on viimeistelty kompositoinnilla. Dokumentaatiossa käydään läpi työn vaiheet, syvennytään käytettyihin teknologioihin ja se sisältää realistisen itsearvion. Aikaa työhön on ehkä mennyt yli suunnitellunkin Cycles Render, Texture, Particles, Composition, Sculpting
4 ... Cycles Render, Texture, Particles, Composition, Sculpting
3 Opiskelija toteuttaa 3D-mallin joka kattaa kurssilla käydyt alkupään tekniikat jo hyvin, ja sen lisäksi sisältää loppupuolella opittuja edistyneempiäkin tekniikoita. Tekstuureissa alkaa olla jo yksityiskohtaa, modifiereja on käytetty järkevästi, valaistusta on oikeasti mietitty. Dokumentaatiosta käy hyvin ilmi prosessin eri vaiheet, käytetyt teknologiat, ajankäyttö sekä sisältää realistisen itsearvioinnin. Aikaa työhön käytetty suunniteltu määrä. Cycles Render, Texture, Particles, Composition, Sculpting
2 ... Box Modeling, Modifiers, Texture
1 Opiskelija toteuttaa yksinkertaisen 3D-mallin joka kattaa kurssin alkupäässä opiskeltuja pakollisten harkkojen aihealueita. Työssä voi esim. olla materiaalit, mutta teksturointi puutteellista. Valaisua ei ole mietitty ja malli lattean näköinen. Modifiereiden käyttö yksinkertaista (esim. pelkkää subsufrace divisionia). Dokumentaatio suppea, eikä kuvaile prosessia ja käytettyjä tekniikoita juurikaan. Aikaa työhön käytetty huonosti. Box Modeling, Modifiers, Texture
0 Opiskelija ei onnistu toteuttamaan yksinkertaista ja ehjää 3D-mallia kurssin alkupään oppien mukaisesti ...