Skip to content

Kurssin kuvaus ja arviointi

Tarkempi kuvaus Pepissä.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen käyttöalueet ja perusmenetelmät sekä osaa suunnitella ja toteuttaa valitun aihealueen 3D-mallin, joka julkaistaan eri käyttötarkoituksiin.

Laajuus

Kurssi on 5 opintopistettä. Se tarkoittaa yhteensä 137,5 tuntia työtä (maksimissaan).

Sisältö

  • 3D -grafiikan teoria ja tarvittavat ohjelmat
  • 3D-mallinnusprosessi ja menetelmät
  • valojen ja kameroiden käyttö
  • tekstuurit
  • renderöinti
  • modifierit
  • kompositointi
  • julkaisu eri käyttötarkoituksiin

Materiaali

materiaalit JAMKin tuottamat. Niiden lisäksi ulkopuolista materiaalia, esimerkiksi Blender dokumentaatio sekä Youtube tutoriaalit.

Toteutus

Opiskelu on syksyllä 2022 kontakti- sekä etäopetusta. Tapaamiset ovat viikoittain tilassa D426 sekä samanaikaisesti Teams-kanavalla. Tunnin alussa on luento sekä hiukan yhteistä tekemistä ja loppuosa tunnista on itsenäistä tekemistä ja ohjausta. Etenkin kurssin alkupuoliskon luennoille osallistuminen on erittäin suositeltavaa, mutta ei välttämätöntä. Teknistä tai taiteellista lahjakkuutta olennaisempaa on aktiivisuus ja kehittymiskyky.

Kommunikointi

Kurssilla käytetään MS Teams palvelua kommunikointiin. Linkki kurssin Teamsiin löytyy täältä.

Arvostelu

Arvostelu perustuu lopputyöhön ja raporttiin.

Dokumentaatio on lyhyt raportti työn kulusta, noin 1-2 sivullista tekstiä. Raportissa olisi hyvä käsitellä seuraavat aiheet:

  • Työn aihe ja suunnittelu
  • Työn kulku / prosessi
  • Käytetyt teknologiat
  • Ajan käyttö ja Itsearviointi

Palauta lopputyöstäsi itse .blend tiedosto sekä 3-5 valmista renderöintiä työstä eri kamerakulmista!

Arvosana Vaatimukset Lyhyesti
5 Opiskelija toteuttaa näyttävän 3D-mallin jonka teossa ollaan syvennytty kattavasti yhteen tai useampaankin kurssilla opittuun edistyneempään tekniikkaan. Mallin teksturoinnissa on käytetty Node-editoria ja se on viimeistelty kompositoinnilla. Dokumentaatiossa käydään läpi työn vaiheet, syvennytään käytettyihin teknologioihin ja se sisältää realistisen itsearvion. Aikaa työhön on ehkä mennyt yli suunnitellunkin Cycles Render, Texture, Particles, Node-editor, Composition, Sculpting
4 ... Cycles Render, Texture, Particles, Node-editor, Composition, Sculpting
3 Opiskelija toteuttaa 3D-mallin joka kattaa kurssilla käydyt alkupään tekniikat jo hyvin, ja sen lisäksi sisältää loppupuolella opittuja edistyneempiäkin tekniikoita. Tekstuureissa alkaa olla jo yksityiskohtaa, modifiereja on käytetty järkevästi, valaistusta on oikeasti mietitty. Dokumentaatiosta käy hyvin ilmi prosessin eri vaiheet, käytetyt teknologiat, ajankäyttö sekä sisältää realistisen itsearvioinnin. Aikaa työhön käytetty suunniteltu määrä. Cycles Render, Texture, Particles, Node-editor, Composition, Sculpting
2 ... Box Modeling, Modifiers, Texture
1 Opiskelija toteuttaa yksinkertaisen 3D-mallin joka kattaa kurssin alkupäässä opiskeltuja pakollisten harkkojen aihealueita. Työssä voi esim. olla materiaalit, mutta teksturointi puutteellista. Valaisua ei ole mietitty ja malli lattean näköinen. Modifiereiden käyttö yksinkertaista (esim. pelkkää subsufrace divisionia). Dokumentaatio suppea, eikä kuvaile prosessia ja käytettyjä tekniikoita juurikaan. Aikaa työhön käytetty huonosti. Box Modeling, Modifiers, Texture
0 Opiskelija ei onnistu toteuttamaan yksinkertaista ja ehjää 3D-mallia kurssin alkupään oppien mukaisesti ...